söndag 30 september 2012

Vecka 2: avslappning

 Då var det dags att sätta igång med avslappningen! Det jag främst tänker fokusera på är mindfulness. Hela grejen med mindfulness är att leva i nuet. Att inte oroa sig för det förflutna eller framtiden, utan att faktiskt bara vara i nuet. Metoden kräver rätt mycket övning eftersom det kan vara otroligt svårt att faktiskt stanna upp och inte låta tankarna vandra iväg.

Det viktigaste elementet i mindfulness är andningen. När man är stressad så andas man fort och i korta, stötiga andetag vilket gör att syreupptaget minskar och man kan bli yr. Bästa sättet att lugna ner sig själv är att fokusera på sin egen andning. När jag gick in i väggen i våras hade jag ofta problem med mindre panikångestattacker. Jag blev orolig för något, började andas häftigare vilket gjorde att jag blev illamående och ännu mera orolig. Kuratorn jag gick till under den perioden lärde mig att "Andas i en fyrkant". Det låter kanske lite flummigt, men det har faktiskt hjälpt mig otroligt mycket! Konceptet ser ut så här:

  • Ta ett djupt andetag och föreställ dig att du ritar ett streck åt sidan.
  • Släpp ut andetaget och rita ännu ett streck, fast nedåt den här gången.
  • Fortsätt på samma sätt tills du har ritat en hel fyrkant. Upprepa sedan tills du känner att andningen har lugnat ner sig.
Det här är ett riktigt enkelt sätt att fokusera på sin andning och att faktiskt vara i nuet. När du ritar en fyrkant och andas på samma gång så blir det rätt svårt att oroa sig för något.

En annan grej som igår i mindfulness är acceptans. Den andra kuratorn jag gick hos var väldigt duktig på att banka in hela grejen med acceptans i mitt huvud. Det är lätt hänt att negativa tankar dyker upp och ibland kan de vara svåra att ignorera. Den tanken som ständigt dök upp i mitt huvud var "Jag duger inte." Kuratorn lärde mig att det är viktigt att inte låta de negativa tankarna ta över, utan istället stanna upp (Mindfulness!) och betrakta tanken. Ni vet när man var liten och svarade "Och?" på allt någon sa för att verka oberörd? Lite så ska man faktiskt bete sig mot sig själv.
Oftast är de negativa tankarna överhuvudtaget inte sanna, vilket gör att om vi granskar dem lite närmare så tappar de sin effekt. Ibland kan det bli så knäppt att man börjar tänka negativa tankar kring att man tänker negativa tankar. Hänger ni med? Typ: "Jag är så dum som tänker dumma saker om mig själv!" Alla är mänskliga. Alla tänker dumma saker om sig själv ibland - det är jättevanligt. Själva acceptansen är att inse att tankarna finns där och att de faktiskt bara är tankar och inga som helst riktiga bevis.

Det kan vara svårt att träna mindfulness på egen hand i början, därför kan det vara bra att ladda ner några guidade meditationer. Själv använder jag mig av två appar som heter "Mindfulness" och "Mindfulness II". Där finns det båda guidade meditationer, alltså med en röst som säger åt dig vad du ska göra, och tyst meditation där det är klockor som slår lite då och då. Apparna kostar 15 kr styck, men det är väl investerade pengar enligt mig! Ett gratisalternativ som även funkar för er som inte har en smartphone är att gå in på www.snorkel.se. Det är en jättebra sida som tar upp allt ifrån stress till nedstämdhet och ångest. På startsidan ska det finnas en liten ruta om mindfulness. Där kan man klicka för att komma vidare till olika övningar som man kan ladda ner och öva på. Något så simpelt som att räkna hur många kvinnor som åker bussen kan räknas till en mindfulnessövning, eftersom du då fokuserar helt och hållet på nuet.

Jag tänker göra en längre avslappningsövning morgon och kväll och sedan klämma in små mindfulnessövningar under dagen, t.ex. när jag åker bussen till och från skolan.

Gå gärna in på Snorkel och testa några av övningarna! Det kommer kännas konstigt i början och tankarna kommer att vara på alla ställen förutom där de ska vara, men det är bara att fortsätta öva!


Mina appar jag använder mig av: 
"Mindfulness" och "Mindfulness II"


Så här ser det ut när man öppnar "Mindfulness"-appen.


Dessa övningar finns att välja på i "Mindfulness II"-appen.


Här har jag laddat ner alla övningar från Snorkel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar