onsdag 19 september 2012

Stressa mindre

Hela konceptet med den här bloggen är att sprida medvetenhet kring vad stress är och hur man kan minska den. Min grundtanke var att jag skulle prova på olika metoder för att minska stress, utvärdera dem och så skulle jag vara klar med projektarbetet och kunna fokusera på allt annat som pågår i skolan. Men hur mycket skulle det ge mig egentligen? Att testa t.ex. avslappningsövningar i en vecka och sedan strunta i dem kommer inte att reducera min stress överhuvudtaget. Jag kommer inte hinna skapa en vana att gå ut och gå 30 min varje dag om jag endast gör det i en vecka.
"Övning ger färdighet". För att jag verkligen så märka en effekt så måste jag satsa mer tid på det här projektet. Just nu känns det en aning jobbigt när jag tänker på det, men det kommer löna sig mycket mer i längden. Planen är att jag ska genomföra en förändring av min livsstil och hålla er informerade om hur det går. Så här kommer upplägget att se ut:

  • Jag ska förbättra fem stycken delar i mitt liv som har med stress att göra:
    motion, avslappning, kost, sömn och planering.
  • Jag börjar med motionsdelen och kör den vecka 1. Vecka 2 lägger jag på avslappningen. Varje vecka lägger jag på en ny del tills jag till slut kör alla fem delar samtidigt.
  • Jag fortsätter sedan med alla delar i 3 veckor innan jag skriver en sammanfattning här.

3 veckor kanske verkar alldeles för lite, men samtidigt så känns det som att det finns en maxgräns för hur länge det är kul att läsa om hur det går för mig.

Vecka 1 börjar på måndag, så kika in här på söndag då jag lägger upp en utförligare beskrivning av hur jag kommer gå tillväga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar