söndag 14 oktober 2012

Vecka 4: sömn

Den här veckan ska jag försöka ändra mina sovvanor till det bättre. Jag är lite tveksam till hur bra det kommer att gå eftersom ofta känns det som att det inte spelar någon roll hur mycket jag sover
- jag är ändå alltid trött! Men förhoppningsvis kanske någon timmes extra sömn kan hjälpa till ändå.

Det är välkänt att vi behöver sömn för att kunna bearbeta allt vi har varit med om under dagen och för att återhämta oss inför en ny, men trots det så är det väldigt många människor som sover allt för lite. Man behöver ungefär 7h sömn varje natt, men jag vet att många nätter får jag betydligt mindre.

På Vårdguiden.se så finns det några tips på hur man motverka sömnproblem:

  • Se till att varva ned en till två timmar innan du lägger dig.
  • Ha det mörkt, svalt och tyst i rummet och använd en bra säng.
  • Ha regelbundna tider för när du lägger dig respektive stiger upp.
  • Om du inte kan sova - gå upp och gör något annat tills du blir sömnig.
Och det jag tänker göra den här veckan är att:

  • Få minst 7h sömn varje natt, helst 8h
  • Sätta mobilen på ljudlöst och stänga av teven 1h innan läggdags
Sen kommer jag följa Vårdguidens tips, t.ex. se till att mitt rum är svalt och mörkt. Jag kommer även använda mig av en app som heter Sleep Cycle. Man lägger mobilen i sängen och så registrerar appen hur mycket man rör på sig under natten. Sedan talar den även om hur bra sömnkvalité man hade. Jag vet inte hur exakt den egentligen mäter, men jag tycker den är rätt rolig. Man kan sätta ett alarm på t.ex. 06.00 och då kommer appen väcka dig någon gång mellan 05.30 och 06.00 då du sover som lättast (förmodligen rör på dig som mest). De gånger jag har använt mig av alarmet så har jag faktiskt känt att det är en aning lättare att kliva upp, så det kanske fungerar, vem vet. 



En graf över hur jag sov från tis-ons nu i veckan.
Jag hade sovmorgon så jag kunde sova väldigt länge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar